Daerah Beaufort


Banjir yang berlaku saban tahun di pekan ini menyebabkannya mendapat jolokan Venice Timur. Dikenali kerana rumah kedainya yang dibina di atas tanah merupakan salah satu bandar yang terbesar di sepanjang laluan kereta api dan juga hentian transit untuk penumpang-penumpang yang menghala ke Tenom. Di sini juga para penumpang yang ingin meneruskan perjalanan ke Labuan akan melalui jalan raya untuk ke Menumbok dan seterusnya menaiki feri ke Labuan.

Beaufort mendapat namanya melalui Leicester P. Beaufort, seorang peguam dan pentadbir di Syarikat Berpiagam British pada penghujung tahun 1800. Beliau dikatakan tidak mempunyai sebarang pengalaman tentang hal ehwal di Timur dan juga dalam bidang pentadbiran akan tetapi telah dilantik sebagai Gabenor akhirnya.

Terletak kurang daripada 95 km daripada Bandar raya Kota Kinabalu, anda boleh memandu ke situ melalui lebuh raya Beaufort dalam jangka masa satu jam setengah atau menggunakan kereta api yang memakan masa dua jam. Buah oren hijau tempatan merupakan hasil keluaran berharga dari pekan ini selain daripada buah-buahan tempatan yang lain. Di sini jugalah para perakit yang menyertai acara rakit aliran deras memulakan perjalanan ke Stesen Panggi dengan menaiki kereta api untuk memulakan acara berakit mereka.

Kira-kira 45 minit pemanduan dari Beaufort anda akan sampai ke Pekan Kuala Penyu, tempat anda menyeberang ke Pulau Tiga, atau lebih dikenali sebagai Survivor Island (jolokan sempena program popular televisyen.)

Cara ke Sana
Melalui kereta api, bermula di Stesen Kereta api Tanjung Aru. Tambang yang dikenakan ialah RM4.80 sehala.

Jadual Perjalanan

Berlepas
Isnin – Ahad 7.45 pagi Ahad 1.35 petang.

Balik dari Beaufort
Isnin – Ahad 9.55 pagi Ahad 10.00 pagi

Anda juga boleh menaiki bas mini dari stesen bas di hadapan Plaza Wawasan, di Bandar raya Kota Kinabalu. Bas berlepas bermula pada awal pagi dan tambang yang dikenakan ialah RM5.00 secara sehala. Perkhidmatan teksi boleh didapati di Stesen Teksi di Padang Merdeka

Keterangan Lanjut

Jabatan Kereta api Sabah,
Beg Berkunci 2047,
88999 Kota Kinabalu Sabah

Ketua Stesen (Tg. Aru): +6088262536
Ketua Stesen (Beaufort): +6087211518
Tel. (Ibu Pejabat): +6088254611
Faks: +6088236395
Laman Web: http://www.sabah.gov.my/railway


















Perkhidmatan Kereta Sewa dan MPV

Kami menyediakan perkhidmatan kereta sewa/MPV

Kenderaan yang disediakan seperti;.

Kancil,Satria,Wira,Waja,Perdana dan lain-lain.

Harga berpatutan . Harga boleh runding untuk sewaan jangkamasa yang panjang.


Hubungi kami Untuk tempahan :


013-8807036 / 013-8817036 ( Abd Ghafur )